Traject

Vooraf

Na het eerste telefonische of e-mail contact, maken we een afspraak voor een persoonlijk gesprek. Voorafgaand aan dit gesprek ontvang ik graag de ingevulde ouder-intake vragenlijst en eventuele aanvullende gegevens (onderzoeksverslagen, rapporten, Cito gegevens, etc.).

Om de beginsituatie goed in kaart te kunnen brengen, stel ik een gesprek met de leerkracht van school zeer op prijs. Tijdens dit gesprek worden een aantal vragen uit de intakevragenlijst besproken en worden plannen van aanpak op elkaar afgestemd. Ik hecht belang aan het afstemmen met de situatie in de klas.

Onderzoek

Indien er al een psychologisch- didactisch (deel) onderzoek is afgenomen kan ik daar goed op aansluiten, nader onderzoek is dan meestal niet nodig. Wanneer dit niet het geval is zal ik didactisch onderzoek verrichten.

Behandeldoelen

Na een periode van afstemmen en verkennen zal een plan van aanpak worden opgesteld, dat rekening houdt met de verwachtingen van het kind, ouders en school. Het is wenselijk dat er een eenduidig handelingsplan ontstaat waarin staat op welke manier, welke leerdoelen worden nagestreefd. Het plan wordt per mail aan de ouders verzonden. Dit plan is voor de duur van 15 behandelingen opgesteld. Een evaluatieverslag of eventueel nieuw handelingsplan volgt.

Communicatie

De onderlinge communicatie vindt plaats via de 'heen-en-weer-map', via de telefoon en e-mail. Zo kunnen het kind, ouders, leerkracht(en) en ik elkaar op de hoogte houden van werkwijzen, afspraken en vorderingen. Na een periode van 3 tot 6 maanden vindt een evaluatiegesprek plaats met alle betrokkenen, bij voorkeur op school. In dit gesprek wordt geëvalueerd welke vorderingen er zijn gemaakt en of de behandeling al dan niet wordt voortgezet.

Na een periode gericht behandelen kan worden vastgesteld of de leerling voldoende profiteert van de individuele begeleiding.

© 2024 Kindstart Leerbegeleiding, alle rechten voorbehouden. Realisatie: René Kreijveld